Ordinaire namaak of dankbare inspiratiebron? (1)

Ordinaire namaak of dankbare inspiratiebron? (1)

Toen ik laatst dit bericht voorbij zag komen moest ik denken aan een aantal vakantievlogs van Enzo Knol (voor de geïnteresseerden vlog 672 en 674), waar hij in Turkije is en zelf namaak schoenen en (bad-)kleding koopt. Of iets nu nagemaakt is of geïnspireerd is op, staat vaak ter discussie. In deze post zet ik een aantal opvallende zaken voor je op een rij! 

 1. SuperTrash vs Blokker

In 2010, toen Nederland zich nog wel wist te kwalificeren voor het WK, kwam het merk SuperTrash met de ‘Dutchy Dress’ en niet veel later ging Blokker een WK-jurkje verkopen. Niet dezelfde natuurlijk, maar het lijkt er toch behoorlijk op en dat vond SuperTrash niet kunnen. De rechter was het uiteindelijk met SuperTrash eens. Er bestaan waarschijnlijk heel veel jurken die wel een beetje op elkaar lijken, maar deze leken toch echt te veel op elkaar: de kleur, het model, het touwtje. Namaak dus.

Blokker jurkje
Het WK-jurkje van Blokker
bavaria jurkje
De ‘Dutchy Dress’ van SuperTrash

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Adidas vs H&M

Je zou misschien zeggen dat strepen gewoon strepen zijn, maar daar denkt het merk Adidas toch echt heel anders over. H&M maakte een shirt met twee strepen op de mouwen, dat Adidas te veel op hun ontwerpen vond lijken. H&M was van mening dat hun kleding toch echt heel anders was dan dat van Adidas, maar Adidas bleef op haar strepen staan 😉. H&M is zeker niet de eerste die door Adidas aangeklaagd wordt: C&A, Marc Jacobs, Forever21, Puma, FC Barcelona, Tesla, ze hebben allemaal al eens een boze brief van Adidas ontvangen. In de meeste van deze gevallen was de rechter het met Adidas eens.

c33f7074-a4f9-4aa4-9573-0a98f4d89478.jpeg
Het strepenshirt van H&M
sc_177424_a
Het stepenshirt van Adidas

 

 

 

 

 

 

 

3. Louboutin vs Van Haren

De prijzen van een pump van Louboutin varieren van €545,- tot bijna €2000,- , het meest iconische van deze schoen is natuurlijk de rode zool. Schoenenwinkel Van Haren maakte ook een pump met een rode zool en verkocht deze voor €40,-. Daarom stapte ontwerper Louboutin in 2013 al naar de rechter en Louboutin kreeg in eerste instantie gelijk. Van Haren was het niet eens met de uitspraak en ging door naar het Europese Hof. De adviseur daar vond dat Louboutin geen gelijk kon hebben, omdat het om een kleur gaat. Maar pas geleden is bekend geworden dat er nog beter naar de zaak gekeken moet worden, omdat het een hele belangrijke kwestie is: is een kleur een kleur of kan een kleur als merk geregistreerd worden? Nog even afwachten dus…

christianlouboutin-simplepump-3160589_BK01_1_1200x1200_1511941991.jpg
De pump van Louboutin
van_haren.jpg
De pump van Van Haren

 

 

 

 

 

 

4. Rijschool LINDA. vs LINDA.

Als je deze auto ziet rijden, zou je dan denken dat Linda de Mol een carrièreswitch heeft gemaakt en rijles is gaan geven? Dat is niet het geval, maar Linda vond wel dat het logo van Rijschool LINDA te veel lijkt op het logo van haar merk LINDA. Er is wat heen en weer gemaild tussen Rijschool LINDA en het merk LINDA. en beide Linda’s vinden het natuurlijk erg vervelend. Rijschool LINDA wil eigenlijk niet veranderen, ze heet tenslotte Linda, maar het merk LINDA. heeft zich als merk geregistreerd met dit lettertype. Het merk LINDA geeft Rijschool LINDA tot en met februari de tijd om haar logo te veranderen. Nu is de vraag of Rijschool LINDA dit gaat doen, of dat zij het in de rechtszaal wil oplossen.

lindalogo_midres
Het logo van LINDA. (en dus LINDA L’HOMO, LINDA. Man, LINDA.Wonen, LINDA.Mode, LINDA.meiden, LINDA.nieuws, LINDA.het bureau, LINDA.festival en LINDA.foundation) van Linda de Mol
Schermafbeelding 2018-01-18 om 20.00.37
Het logo van Rijschool LINDA

 

 

 

 

 

 

5. The Bulldog vs Redbull

Redbull is misschien wel het bekendste merk energydrinks. Coffeeshopketen The Bulldog begon drie dagen na Redbull ook met het maken van energydrinks, maar dan onder de naam ‘The Bulldog Energy Drink’. Redbull spande een zaak aan, omdat ze vonden dat er te veel gelijkenis was: twee energydrinks waar allebei ‘bull’ op staat. Tijdens de rechtszaak werd onder andere het argument gegeven dat een buldog en een stier beide hele sterke en agressieve dieren zijn, maar daar ging de rechter niet in mee. De zaak ging van de rechtbank Amsterdam, naar het Amsterdamse hof, naar het Europese hof, Nederlandse Hoge Raad en vervolgens weer terug naar het hof Den Haag. Uiteindelijk was er volgens het hof Den Haag toch voldoende verschil: ‘een stier is een hoefdier/planteneter/weidedier en veel groter dan een hond, die een roofdier/vleeseter/huisdier is. De gemiddelde consument zal bij waarneming van het woord ‘bul(l)dog’ of een afbeelding van dat dier dan ook niet denken aan een stier.’ Een stier en een hond zijn dus niet hetzelfde, dan is dat ook weer duidelijk!

image
Het logo van The Bulldog Energy-Drink
red-bull.jpg
Het logo van Red Bull energy drink

 

 

Advertenties

4 gedachtes over “Ordinaire namaak of dankbare inspiratiebron? (1)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s